вівторок, 17 лютого 2015 р.

Інтеграція знань у школі

Сьогодення в освіті зіткнулося із нагальним питанням: Як створити такі заняття у школі, які всі учні, не лише ті, яким легко дається навчання, відвідували б з радістю? Здається неможливим на перший погляд, але ж коли докладаєш зусиль, немає неможливого. Ось і ми, студенти магістратури ТНПУ ім. В. Гнатюка, в рамках "ІТ технологій в проектному менеджменті" вкажемо такі способи і умови навчання в школі, якими їх уявляють самі учні, їхні вчителі, викладачі педагогічного університету, а також запропонуємо наше власне бачення, оскільки самі не так вже й давно були в лавах учнів.


     Існує багато векторів реформування й оновлення шкільного життя. У цьому блозі ми хочемо запропонувати таке навчальне навантаження учнів, яке, на нашу думку, сприятиме ефективнішому процесу навчання як з боку учнів, так і вчителів.
    На сьогоднішній день в кругообігу світу існує величезний потік інформації. Нові знання означають оновлення навчальних програм, самого процесу навчання. Навіть ми, випускники школи п'ятирічної давності, глянувши лише на розклад занять та навчальні матеріали теперішніх учнів усвідомлюємо, наскільки швидко все змінюється. Тому те, що було ефективним ще вчора, сьогодні виявляється вже зовсім недієвим, і саме тому навіть молодого вчителя тепер цілком можна назвати вчителем "старої школи". Якщо не врахувати побажань учнів та особливостей засвоювання ними інформації, може дійти до того, що велика їх кількість буде "досиджувати" до 11 класу без профільних і вартісних життєвих орієнтирів.

Інтеграція сумісних знань

   На нашу думку, перший крок до змін в навчальному навантаженні - інтеграція сумісних знань. Як ми це розуміємо?
В шкільних програмах дуже багато роздрібнених предметів, які в той же час схожі за собою. Об'єднання їх у більші блоки є практичною реалізацією принципу ощадності в освіті. Потрібно орієнтуватися на той обсяг інформації в навчанні, яка практично потрібна учням, і який вони здатні фізично засвоїти. Дуже сумно, коли вчать все підряд, а в результаті діти не знають нічого із цього.
    Необхідно суворо відібрати і сконцентрувати в рамках декількох основних навчальних блоків, тобто дисциплін, інформацію, що потребує засвоєння.
   За допомогою міжпредметної інтегрованості можна уникнути роздрібненості навчальних предметів. Окремі великі теми, які набувають статусу навчального предмета, доцільно інтегрувати у базові предмети. 
        Також варто враховувати і те, що людська пам'ять програє змагання із сучасними технологіями, тому ми не повинні "напаковувати" дітей масою інформації, а швидше навчити їх вчитися, аналізувати й синтезивати величезні потоки інформації. Навіть Енштейн казав: "Навіщо мені щось запам'ятовувати, якщо я можу легко подивитися це в книзі". Якщо Енштейн міг подивитись про щось у книзі, то тепер в сотні разів більше джерел доступу до інформації, кількість якої зросла в рази, і тому вміння роботи з нею є прерогативою усіх, хто задіяний в освіті, та навіть і в щоденному житті.

Інтеграція навчальних предметів

    Окрім інтеграції сумісних знань ми пропонуємо також експерименти з інтегрованими уроками, але вже з різних дисциплін. В теперішній час розвиток у сфері науки, культури й техніки дуже інтенсивний та пожвавлений. Зважаючи на це, освітній розвиток завжди повинен випереджати, або йти поруч із нещодавніми інноваціями в житті суспільства та всього людства.
       Таким чином, в процесі навчання значну увагу необхідно приділяти розвитку системного мислення, вмінню поповнювати свої знання у відповідності із актуальними відкриттями та новинками. Не зайвою тут виявиться інтеграція, яка певною мірою визначатиме стиль наукового мислення й світогляду людини.
Інтеграція може вирішити основні суперечності освіти – протиріччя між безмежністю знань і обмеженими людськими ресурсами.
       Інтегрований урок – надзвичайно складна форма роботи, оскільки потребує довгої й ретельної підготовки з боку вчителя, але організація такого типу уроку забезпечувала б елемент новизни й мотивації в навчальному процесі. Такий тип уроку активізує навчально-пізнавальну діяльність учнів, дає їм можливість працювати самостійно із додатковими джерелами інформації. Інтегровані уроки дозволяють узагальнити та систематизувати отримані знання, уміння й навички на практиці, а також сприяють розвитку творчого потенціалу учнів. Інтегрування – не лише спосіб комбінації навчального матеріалу, але й спосіб організації навчальної діяльності, яка аналізує навчальний матеріал з різних позицій, виокремлення головного, виконання завдань творчого характеру.
В процесі інтеграції стираються межі між навчанням і вихованням, розвиваються здібності кожного учня. Таким чином, вчитель цілеспрямовано реалізує такі педагогічні ідеї:

  1. демократизація і гуманізація освітнього процесу, його спрямованість не лише на засвоєння суми знань, але й на розвиток творчих здібностей особистості;
  2. забезпечення неперервності й освітньо-виховного процесу на всіх ступенях розвитку;
  3. створення рівних умов для розкриття і вдосконалення природного інтелектуального і художньо-естетичного потенціалу кожної дитини.

Основний акцент в інтегрованому уроці робиться не так на засвоєнні знань про взаємозв’язок явищ і предметів, як на розвитку образного мислення. Такі уроки також стимулюють обов'язковий розвиток творчої активності учнів. Це дозволяє використовувати зміст усіх навчальних предметів, застосовувати відомості з різних галузей науки, культури та мистецтва, демонструвати міжпредметні зв’язки і застосовувати їх при розв’язанні різноманітних завдань.
З урахуванням розподілу обов’язків між вчителем та учнем інтегровані уроки мають різноманітні форми, включаючи й нестандартні, прикладами яких можуть бути:
Урок обміну знань – учні діляться своїми думками і повідомленнями на задану тему.
Урок взаємоперевірки. Робота проводиться парами та групами і вимагає ретельної підготовки з боку учнів. Учні відчувають необхідність добре володіти матеріалом, для того щоб правильно й об’єктивно оцінити своїх однокласників.
Урок творчого пошуку – діти самостійно шукають вирішення поставленої проблеми.
Урок-видання газети чи альманаху. Окремим учням та їх групам дають завдання творчого пошукового характеру із певних тем, а результати уже аналізують у конкретних виданнях учнів.
Уроки, засновані на імітації діяльності чи організації: «Суд», «Слідство», «Вчена рада» тощо.
Уроки, що нагадують публічні форми спілкування: «Прес-конференція», «Аукціон», «Мітинг», «Панорама», «Телеміст».
Уроки з використанням традиційних форм позакласної роботи: «КВН», «Поле чудес».
Уроки, які трансформують традиційні форми його організації: лекція-парадокс, експрес-опитування, урок-консультація, урок-семінар.
Уроки, які засновані на фантазії: урок-казка, урок-сюрприз тощо.
 Якщо говорити на конкретному прикладі, то ми як студенти факультету іноземних мов пропонуємо інтегрований урок англійської мови та країнознавства (спеціалізована школа). Так діти могли б застосувати навички говоріння, читання, письма і слухання з англійської мови при вивченні культури, традицій та особливостей країни, мову якої вивчають.

Інтегрований урок

Крім того, англійська мова сумісна для інтеграції із історією, світовою літературою, географією, математикою та іншими предметами. Ось приклад інтегрованого уроку з англійської мови та математики Дубаневицької ЗОШ.

Інтегрований урок з англ. мови та математики у 5 класі

Отже, поділ знань за блоками, а також інтеграція різних предметів із схожою тематикою допоможе раціонально розподілити навчальний матеріал і структурувати його не лише в навчальних матеріалах, а й в пам'яті.

Немає коментарів:

Дописати коментар